EN

Konferencián értékelték a Hazáért Körút tematikus élménytúra próbaidőszakát

Tegnap a Honvédség és Társadalom Baráti Kör Székesfehérvári Szervezete konferenciát rendezett a hazafias és honvédelmi nevelést célzó programjai tapasztalatairól.

(Közlemény, 2021. október 29.)

A konferencia feladata egyrészt az összegzés volt másrészt választ adni a „merre tovább?” kérdésére. Az esemény kiemelt témája volt a Hazáért Körút rendhagyó élménypedagógiai program értékelése is.

A Hazáért Körút célja, hogy tematikus élménytúra keretein belül ismerjék meg a 5-7. osztályos diákok Vörösmarty Mihály, a Szózat költőjének, és Gárdonyi Géza, az Egri csillagok írójának szülőhelyét, felidézzék a pákozd-pátka-sukorói csata eseményeit Pákozdon, és megismerjék, hogyan kötődött Schweidel József aradi vértanú a kápolnásnyéki Halász-kastély történetéhez.
 
Intenzív előkészítő munkát követően szeptember 9-én indult a program tesztidőszaka.  A Honvédelmi Minisztérium támogatásának köszönhetően másfél hónap alatt 21 osztály (463 diák, 43 tanár) és az Oktatási Hivatal egy csoportja vehetett részt a foglalkozásokon, melyek a hűség, hősiesség, bátorság, bajtársiasság, honvédelem, kitartás, önfeláldozás, hazaszeretet kulcsszavakhoz kapcsolódóan interaktív, kooperatív, játékos formában serkentették önálló gondolkodásra a fiatalokat.
 
Minden résztvevő megkapta a Nyilasi Antónia csodálatos akvarelljeivel illusztrált, Hazáért Körúthoz kapcsolódó foglalkoztató füzetet, melyet Rodics Eszter, a Kárpát-medencei Művészeti Népfőiskola elnöke állított össze. Ezt átlapozva és kitöltve otthon is felidézhetik a Velencei-tónál töltött napot a tanulók, és szórakoztató módon mélyíthetik el tudásukat Vörösmartyról, Gárdonyiról, a pákozdi győztes csatáról vagy az aradi hősökről. 
 
Magyarország történelmének kiemelkedő időszaka a nemzeti ébredés, a reformkor évtizedei, amelynek megfogalmazott értékeit közvetíteni leghitelesebben az üzeneteket megfogalmazó költő és író szülőhelyén – mintegy a gondolatok szülőhelyén – lehet. Ezt igazolják a visszajelzések is: „Nagyon hiteles volt, hogy a diákok reformkori írók, költők tollából szerezhettek ismeretet a korszakról. A körút nagyon eseménydús volt, a gyerekek nagyon jól érezték magukat. Érdekesek, interaktívak voltak a programok.” „A körút során megelevenedik a múlt, felidézheted és átélheted hazánk dicső történelmi pillanatait. A körút olyan értékeket vonultat fel, amelyek a 21. században is iránymutatásul szolgálhatnak.”
 
A résztvevők online kérdőívek segítségével értékelhették a programot, s részletes beszámolót is. A visszajelzések rendkívül kedvezőek. A diákok a megszerzett információkra vonatkozó kérdések harmadánál 90 % feletti helyes választ adtak. A foglalkozásvezetők felkészültsége, az átadott tényanyag minősége, s a helyszínek, foglalkozások átlagos értékelése is kiemelkedő, 10-es skálán 9,81 a programon részt vevő pedagógusok véleménye alapján:
„Élményt, tudást, játékos tanulást együtt tud adni, és ami még ennél is fontosabb, hazaszeretetre nevel egy olyan generációt, akik szerencsére csak a történelemkönyvekben találkoztak háborúval, nehézségekkel. Mindezt olyan szeretettel, hozzáértéssel, olyan pedagógiai módszerekkel, amelyek eredményeként csillogó szemű, lelkes gyerekeket láthattunk egész nap, akik "flegma kamasz" létükre egész este „élménybeszámoltak” otthon, és másnap még az iskolában is előző napi élményeikről beszélgettek. Értéket adni ebben a mai gyorsan változó világban, tudjuk, nagyon nehéz, Önök/Ti mégis ezt tették/ tettétek.”
 
A konferencia zárszavában Sipos Imre az Oktatási Hivatal elnökhelyettese kijelentette, hogy az élménypedagógiai programra kiemelkedő pilot projektként is, illetve a résztvevők visszajelzései és a szervezők tapasztalatai alapján is nagy szükség van. Tavasztól érdemes Hazáért Körútra kelni!